Doręczanie pism przedsiębiorcom i postępowanie z udziałem konsumentów
Nowelizacja Kodeksu postępowania cywilnego, która obowiązuje od 1 lipca 2023 r. zawiera szereg regulacji ważnych dla przedsiębiorców. Dotyczą one m.in. doręczania pism procesowych oraz postępowania odrębnego w sprawach pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami.
Na pierwszy rzut oka doręczanie pism nie powinno być zbyt skomplikowane, zwłaszcza w sytuacji, gdy przedsiębiorcy mają wpisane adresy swojej działalności gospodarczej w ogólnodostępnym rejestrze – Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Życie niesie jednak wiele zaskakujących i nieoczywistych sytuacji, które ustawodawca spróbował uwzględnić w nowo wprowadzonych przepisach. Czy skutecznie? To dopiero pokaże praktyka. Niemniej warto te kwestie wziąć pod szczególną rozwagę, aby nie zostać zaskoczonym wszczęciem procesu cywilnego i jego konsekwencjami.
Przyjrzeć należy się także nowo wprowadzonemu postępowaniu odrębnemu, tym razem odnoszącemu się do spraw pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami. Nakłada ono na podmioty profesjonalne znacznie surowsze rygory, które każdy przedsiębiorca musi wziąć pod uwagę, niezależnie od tego, czy znajduje się po stronie powodowej, czy pozwanej. Ma to bowiem niebagatelne znaczenie przy przygotowywaniu się do postępowania sądowego, którego stroną jest konsument.
Kto może odebrać pismo procesowe?
Wydawać by się mogło, że odpowiedź na pytanie, kto może odebrać pismo procesowe jest stosunkowo prosta – jego adresat. Co do zasady oczywiście tak jest, ale wprowadzona nowelizacja KPC daje także możliwość ustanowienia pełnomocnika do doręczeń. Wprawdzie podobny sposób umocowania był już znany praktyce...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta